مقالات

تحقیقات شرکت شایگان برای مبدل های خودرو های هیبریدی

دوشنبه 25 شهریور 1398
خودرو هیبریدی نوعی از خودروی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سیستم پیشرانه آن‌ها یک موتور احتراق داخلی در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کند.

انواع خودروهای برقی:

خودروهای کاملاً الکتریکی (AEV)

خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV)

ویژگی های خودرو هیبریدی :

  • بازده بالا، آلايندگي كم، مسافت قابل پيمايش بالا، ايمني مطلوب و قيمت قابل رقابت با خودروهاي متداول.
  • از مزاياي مهم اين خودروها نسبت به خودروهاي احتراق داخلي، كاركرد در دور و بار ثابت بوده و به اصطلاح در نقطه بهينه خود كار مي‌كنند كه اين امر باعث بالا رفتن بازده موتور و كاهش آلودگي و پايين آمدن مصرف سوخت مي‌گردد.
  • ديگر اينكه به هنگام ترمزگيري و يا شتاب منفي، انرژي به صورت الكتريكي در باطری ها ذخيره مي‌شود همين امر باعث كاركرد كمتر موتور احتراقي خواهد شد و در نتيجه منجر به كاهش آلودگي و پايين آمدن مصرف سوخت گردد.
  • مزيت ديگر اين خودروها نسبت به خودروي برقي خالص، قابليت پيمودن مسيرهاي طولاني در هر بار شارژ كردن باطری مي‌باشد. یک خودروی هیبریدی بنزینی الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است  که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند.

پیش بینی بازار خودرو هیبریدی :

طبق گزارش وزارت انرژی ایالات متحده  فروش سالیانه خودرو های الکتریکی هیبریدی قابل اتصال به شبکه در سال 2035 به بیش از 300 هزار خودرو در سال خواهد رسید.

همچنین در سال­هاي اخیر، گرایش به استفاده از خودروهاي الکتریکی به سرعت افزایش یافته است، به­طوري­که تا پایان سال 2012 میلادي بیش از 180 هزار عدد از این خودروها در سرتاسر دنیا فروخته شده است.

طبق بررسی‏های آزمایشگاه ملی اوک ریج آمریکا تا سال 2020 حدود 25 درصد از بازار خودرو، مربوط به خودروهای الکتریکی است.
ساختار داخلی خودروی هیبرید-بنزینی :

موتور بنزینی: موتور بنزینی که در این خودرو کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی  بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش آلودگی و افزایش کارایی می شود.

باک بنزین : باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است.

موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کار است و هم به عنوان ژنراتور.

ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکتریکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.

باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند. برخلاف بنزین  موجود در باک بنزین که میتواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند(یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند.

پیل سوختی: پیل های سوختی به واسطه یک واکنش الکتروشیمیایی که هیدروژن را با اکسیژن در هوای محیط ترکیب می کند ، الکتریسیته تولید می کنند. هیدروژن خالص یا هر سوخت فسیلی دیگری که اصلاح شده باشد می تواند برای تولید گاز هیدروژن مورد استفاده قرار گیرد. متانول یک انتخاب معمول برای سوخت است. تنها گاز خروجی پیل سوختی بخار آب است که توان بالقوه آن را به عنوان تمیزترین واحد توان هیبریدی می رساند. راندمان ، صدای کم ، قابلیت اطمینان و راندمان تبدیل انرژی تا 50% پیش بینی شده پیل های سوختی ، نشان می دهد که به طور نسبه مشخصه های خودروی هیبریدی در قیاس با راندمان 20-25 درصد موتورهای بنزینی احتراق داخلی مناسب تر هستند. 

انواع جایگاه‌های شارژ PEVها:

  • جایگاه‌های شارژ انفرادی خانگی
  • جایگاه‌های شارژ اختصاصی
  • جایگاه‌های شارژ انفرادی عمومی
  • جایگاه‌های شارژ سریع

باتری خودروهای الکتریکی :

شرکت

کشور

مدل خودرو

تکنولوژی باتری

GM

آمریکا

Chevy-Volt

لیتیوم-یون

Ford

آمریکا

MKZ HEV

نیکل-متال-هیبرید

Toyota

ژاپن

Prius, Lexus

نیکل-متال-هیبرید

Honda

ژاپن

Insight

نیکل-متال-هیبرید

Hyundai

کره جنوبی

Sonata Lithium

لیتیوم-یون

BMW

آلمان

X6

نیکل-متال-هیبرید

Tesla

آمریکا

Roadster(2009)

لیتیوم-یون

 

گلوگاه های موجود در حوزه خودروهای برقی :

  • تحلیل و ساخت جایگاه های شارژ برای خودروهای برقی
  • بهینه نمودن نحوه شارژ باتری برای بالا بردن طول عمر باتری
  • کمبود منابع معدنی برای ساخت باتری در دنیا
  • بررسی و بهینه نمودن مبدل دوجهته مورد استفاده در خودروی هیبریدی

 

 

برچسب ها


دیدگاه خود را بنویسید